Uszkodzona paczka – jakie prawa przysługują zamawiającemu

Z roku na rok ilość przesyłek kurierskich rośnie. Kurierzy dpd, geis, ups nie narzekają na brak zajęć. Ta rosnąca ilość przesyłek staje się dużym wyzwaniem dla firm kurierskich. Mimo, że zdecydowana większość przesyłek (około 95%) jest dostarczana na czas, to jednak zdarzają się przykre sytuacje, jak na przykład uszkodzona paczka, nieadekwatna do zamówienia zawartość, lub całkowity brak. Co w takiej sytuacji zrobić? Jakie prawa przysługują zamawiającemu?

W przypadku gdy paczka została uszkodzona kluczowy jest moment jej odbioru przez adresata. Jeśli osoba zauważy uszkodzone pudełko, coś co wskazuje, że część zawartości uległa uszkodzeniu (np. rozlany kosmetyk) lub inne niepokojące sygnały – powinna niezwłocznie, w obecności kuriera dokonać otwarcia paczki i sprawdzenia zawartości. Jeśli okaże się, że rzeczywiście zawartość uległa uszkodzeniu kurier powinien sporządzić protokół szkody, w którym dokładnie opisuje zaistniały problem.

Adresat może również wykonać zdjęcia uszkodzenia paczki, i razem z protokołem przesłać je do nadawcy zamówienia. Sklep może przysłać kuriera z nową paczką lub anulować zamówienie i zwrócić kupującemu pieniądze.

Jeśli adresat nie otworzy paczki w obecności kuriera, a dopiero potem jego zastrzeżenia nie zostaną uznane, nie ma bowiem świadka, który potwierdziłby, że rzeczywiście przesyłka dotarła do niego uszkodzona.

Bardzo częstym problemem jest również zaginięcie paczki. Jej poszukiwania mogą trwać od kilku do kilkunastu dni. Klientowi przysługuje prawo zwrotu pieniędzy za paczkę, która nie została dostarczona.

A co z paczkami, które dotarły po czasie? Każda firma kurierka określa gwarantowany termin dostarczenia przesyłki. Jego przekroczenie uprawnia odbiorcę do złożenia reklamacji.

Warto wiedzieć, że bez względu na powód reklamację należy zgłosić możliwie jak najszybciej od momentu zaistnienia niepożądanej sytuacji.